fbpx
marți, august 16, 2022

SportGuru şi Garmin România sponsorizează atleţii Federaţiei Române de Atletism cu ceasuri multisport Garmin

24 de atleți ai Federației Române de Atletism cu înalte performanțe, alergători montani și de pistă, sunt sponsorizați de Garmin România și SportGuru,
More

    SPORT ÎN VREMEA PANDEMIEI

    Au trecut mai bine de șase luni de când noul coronavirus ne-a schimbat în totalitate viețile și pasiunile. Mai mult, nimeni nu pare să știe când lucrurile vor reveni la normal. Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice de la Tokyo sunt probabil cele mai mari victime ale pandemiei, iar doar de curând Comitetul Olimpic Internațional a declarat ferm că Jocurile se vor ține anul viitor, chiar dacă situația nu se va îmbunătăți la nivel mondial.

    Noul coronavirus a forțat întreaga lume a sportului să regândească modul în care sunt organizate competițiile și a felului în care afacerea sportului este manageriată (vezi competiții online cu sportivi profesioniști). Așa am ajuns ca mulți dintre noi să se întrebe când vor putea să participe la o competiție alături de prieteni și mai ales, în ce condiții.

    Doar de curând, odată cu relaxarea normelor privind distanțarea fizică și a numărului de oameni care pot participa la un eveniment în spații deschise, competițiile de amatori și profesioniști au reînceput. Pentru majoritate, însă, este clar că distracția se amână pentru anul viitor. I-am rugat pe Gabriel Solomon, organizatorul Semimaratonul Gerar, și pe Laurențiu Mihai, de la Bucharest Running Club să ne spună la ce ne putem aștepta de la competițiile de anul viitor.

    Cum te-a afectat anularea competițiilor de anul acesta?

    GS: A fost cu siguranță o perioadă dificilă, una care cred că ne-a solicitat pe toți. Personal, m-a afectat atât din prisma implicării ca organizator în diverse evenimente, dar și prin prisma proiectelor 42km.ro și Galantom, care depindeau de veniturile realizate de evenimentele sportive.

    LM: Noi suntem organizatori de evenimente de masă de 13 ani. În ultimii 2-3 ani vorbim de o medie de aproximativ 50 de mii de alergători/an, începând cu vârsta de 5 ani și fără limită superioară de vârstă, atât alergători amatori, cât și profesioniști. Este evident că toată nebunia începută în martie ne-a afectat, cu atât mai mult cu cât primele noastre două evenimente urmau să aibă loc în mai. N-am avut de ales decât să le amânăm și să ne pregătim pentru toate variantele posibile de implementare. Intr-un final, Bucharest FAMILY & 10K l-am ținut virtual, iar Semimaratonul am fost nevoiți să-l amânăm pentru anul viitor. Noi am perceput toată această perioadă ca pe o provocare, nu ca o pe situație fără ieșire. Da, a fost un șoc la început. Dar ne-am reorientat puțin, am pus la cale proiecte noi – o parte le-am și început deja, o parte sunt în curs de a fi lansate. Altfel, oricât de emoțional am fi implicați în evenimente, raționalul este cel care trebuie să decidă (și decide!) cum e mai bine.

    Ai pierderi financiare care pun în pericol organizarea concursurilor în viitor?

    GS: Dacă ar trebui să spun în acest moment, cred că sunt încă pe linie de plutire. Cred că mai dificil va fi când vom reporni evenimentele și vom avea cu siguranță provocări suplimentare de buget datorate în special problemelor economice. Poate va fi într-o primă perioadă un val de evenimente, pe baza înscrierilor deja făcute, sume de la sponsori deja alocate, dar după cred că trebuie să ne pregătim de o scădere și în participare, și în sponsorizări. Pe mine mă neliniștește acel val în acest moment.

    LM: Aici este ca în orice alt business, din orice alt domeniu. Totul depinde de cum iți administrezi resursele (materiale, financiare, umane), cum iți gestionezi planurile pe termen scurt și lung și cât de repede (și usor) te poți adapta la situații neprevăzute de criză. Știu, sună ca în manuale, dar chiar așa e! În ceea ce ne privește, deocamdată suntem în regulă. Chiar dacă am făcut și cheltuieli în avans (de exemplu: săculeții pentru kit-urile concurenților, banda de delimitare traseu, etc.), acestea sunt făcute pentru lucruri care pot fi folosite fără probleme și la edițiile din 2021. Deci, din perspectiva asta suntem în regulă. Pe de altă parte, ne lipsește predictibilitatea fluxului de numerar – poți susține cheltuielile curente (oameni, chirii, birou) o perioadă, din ceea ce ai economisit. Dar, dacă nu începi să faci și altceva și te bazezi exclusiv pe ceea ce ai făcut până acum, poți stinge lumina liniștit. Pe scurt, în momentul acesta, nu avem în pericol evenimentele de anul viitor. Dar nici nu putem prezice ce se va întâmpla anul viitor, apropo de lucrurile pe care nu le putem controla.

    Crezi că autoritățile locale și comunitățile unde sunt organizate concursuri vor fi mai reticente în a găzdui un număr mare de oameni?

    GS: Dacă ar fi să răspund la acest moment aș zice că nu. Dar depinde cum vom trece peste perioada asta. Cum deja au început să apară mici evenimente organizate fizic, sper să nu avem ghinionul să apară cazuri legate de un astfel de eveniment. Ele sunt ținte foarte ușoare către care oameni și autoritățile pot arăta cu degetul în cazul apariției unui focar în care sunt și participanți de la acel eveniment, chiar dacă poate participanții s-au infectat de la supermarket. Această situație nefericită cred că are potențialul de a induce o reticență care să ne împingă startul evenimentelor mari mai târziu în 2021.

    LM: Dacă ne referim la comunități cu sensul de locuitori ai localităților unde se întâmplă evenimentele, nu cred că există reticențe, dimpotrivă. Dacă ne referim la autorități, „deschiderea” sau „reticența” lor sunt, cu oarece excepții, printre cele mai imprevizibile lucruri legate de organizarea unui eveniment. N-aș spune că depinde de culoarea politică a primarului/primăriei/consiliului local, cât ține de primar/consilieri ca oameni. Dacă ei înțeleg ce poate însemna un astfel de eveniment pentru localitate și pentru comunitate, care este impactul economic și, atunci nu sunt probleme. La fel de important, contează foarte mult și cine organizează evenimentul – câtă experiență are în spate, cât este de serios și responsabil. Sunt atât de bine legate toate aceste lucruri, încât nu aș pune totul doar în seama comunităților și a autorităților.

    Ai în vedere măsuri suplimentare de siguranță pentru concurenți și voluntari în contextul în care specialiștii spun că nu vom scăpa prea curând de acest virus?

    GS: Cred că sunt multe lucruri care se pot face pentru a pregăti siguranța în timpul cursei. Aici tot apar destul de des noi informații și recomandări. Avem deja multe exemple de planuri și documente de la diverse organisme internaționale din domeniul sănătății și a sportului. Problema pe care am văzut-o semnalată și de alți organizatori mari din afară este ce se întâmplă înainte și după cursă, când tu ca organizator nu mai ai nici un control. Comunitatea sportivilor este una mult mai legată decât altele, dar acest lucru nu ne avantajează în această situație. Oameni se cunosc și inevitabil se vor grupa pe mașini, vor socializa înainte de cursă, după cursă, vor ieși poate la o masă împreună. Iar aceste lucruri cred că au un grad de risc mult mai mare decât orice se întâmplă în cursă. Din păcate pentru cele de mai sus, nu am și nu am găsit nici un raspuns pentru curse clasice. Soluțiile sunt evenimentele virtuale, sau curse DoitYourSelf, în care alergi un traseu fizic cronometrat, dar oricând vrei tu.

    LM: Categoric! Fără a intra în detalii, există o serie de reglementări și protocoale referitoare la siguranța sănătății. Unele sunt impuse prin ordin al Ministerului Tineretului și Sportului, altele prin regulamentele de desfășurare ale evenimentelor atletice certificate/acreditate de World Athletics (Federația Internațională de Atletism). De asemenea, mai există și o serie de măsuri pentru competițiile atletice recomandate de Organizația Mondială a Sănătății, dar și „foaie de parcurs” cu măsuri recomandate, în comun, de cele mai importante federații internaționale de sporturi de anduranță (atletism, ciclism, triatlon, canotaj etc) și International Institute for Race Medicine.

    Crezi că vei avea dificultăți în a obține finanțare pentru organizarea concursurilor?

    GS: Cu siguranță. Inevitabil multe companii vor încerca să reducă cheltuielile și cele cu evenimentele sportive cred că vor fi primele pe listă. Dincolo de sponsorizările directe către eveniment, vor fi provocări și pe partea de participanți. În ultimii ani, din ce în ce mai multe companii aveau bugete alocate pentru a plăti taxele angajaților la evenimente sportive. Cred însă că și aceste beneficii vor fi reduse sau chiar eliminate în anul următor.

    LM: Obținerea finanțărilor pentru organizarea evenimentelor nu era un lucru simplu nici înainte de pandemie. Pentru presă, pentru televiziuni în mod special, alergarea nu este la fel de „apetisantă” ca fotbalul și, implicit, nici nu i se acorda la fel de multă atenție. Nu este doar cazul României, ci al țărilor de pe lângă noi. În Vest e altfel. Da, alergarea este spectaculoasă, mai ales când „închide” orașe, iar lumea iese pe străzi. Ori, orice companie potențial sponsor al unui eveniment decide să se implice sau nu și în funcție de expunerea pe care i-o asigură evenimentul. Și, uite-așa, ne învârtim puțin în cerc. Fotbalul generează vârfuri de audiență cu efecte pe termen scurt. Alergarea generează audiențe constante, cu efecte pe termen lung. Publicul de fotbal este foarte, „pretabil” unor branduri de larg consum, în vreme ce publicul de alergare este omogen și stabil, „pretabil” unor categorii mai numeroase de branduri.
    Revenind la întrebare, avem parteneri solizi, care ne sunt alături de mulți ani. Dacă vom avea sau nu dificultăți în a-i păstra mai departe alături de noi depinde doar de ce se va întâmpla în continuare și cât de afectați vor fi (sau nu) de criza economică post-pandemie. Ceea ce e destul de dificil de estimat.

    Te aștepti ca numărul concurenților să scadă din cauza fricii de îmbolnăvire?

    GS: Cred că va dura puțin să ne reobișnuim cu aglomerația. Inclusiv eu când merg pe stradă și e mai aglomerat, îmi crează un sentiment de nesiguranță, iar senzația asta la un start în pluton cred că va fi un șoc la primele evenimente. Vor fi destui oameni care vor dori să evite experiența asta în prima perioadă când reîncep evenimentele. Sper totuși că acest lucru să nu dureze mai mult de 6 luni – 1 an.

    LM: Scăderea numărului de concurenți era deja o tendință, de 2-3 ani. Cauzele sunt multe, dar este cert că nu mai există creșterea de volum vizibilă începând cu 2010-2011. Oamenii începuseră deja să se orienteze și spre alte tipuri de curse: de la curse lungi către curse mai scurte, de la curse de șosea către trail și montan. În plus, scăderea numărului de alergători/eveniment a fost cauzată și de creșterea numărului de evenimente de alergare (de șosea, montan, trail). Pandemia nu a făcut decât să grăbească puțin lucrurile și să accentueze tendințele de scădere.
    Studiile făcute în perioada de lock-down de americani, de exemplu, arată două lucruri interesante: cei mai mulți sunt dispuși să ia parte la evenimente cu număr mare de oameni abia din 2022, în vreme ce majoritatea spune că, dintre evenimentele cu număr mare de participanți, le vor alege mai degrabă pe cele care oferă o experiență completă (nu mai sunt neapărat tentați de obținerea unei performanțe). Și în Europa e cam la fel. Bun, astea erau rezultatele studiilor făcute până în mai (inclusiv). Ar fi interesant de văzut dacă rezultatele ar mai fi aceleași acum, când lucrurile s-au mai „relaxat” (oarecum), iar oamenii au trecut peste depresia cauzată de izolarea în case. S-ar putea sa avem surprize.

    Ai planuri (trasee noi, evenimente noi) pe care nu le vei putea pune în aplicare?

    GS: Nu aveam proiecte noi pentru anul acesta, dar erau câteva care speram să le consolidam puțin. Rămâne de văzut dacă vom reuși să le repornim la anul.

    LM: Deocamdată, nu. Dar, ca și testele pentru COVID, răspunsul este valabil acum. Ce va fi până vom fi aproape de evenimente și ce se va întâmpla atunci, vom vedea.

    Păstrezi legătura cu alți organizatori și va consultați asupra căilor ce trebuie urmate?

    GS: Am vorbit destul de mult cu mai mulți organizatori. Am încercat chiar să ne organizam puțin și să formăm o coaliție pentru a putea să ne sprijinim și să reprezentăm această industrie mai bine. Mai avem, însa, de lucru până când lucrurile se vor formaliza puțin în această direcție.

    LM: Absolut! Suntem în legătură permanentă atât cu organizatori de evenimente din străinatate, cât și cu World Athletics (noul nume al IAAF – Federația Internațională de Atletism) – evenimentele noastre având certificarea World Athletics Bronze Label, AIMS (Asociația Internațională a Maratoanelor Stradale) – unde suntem membri încă din 2008, Internațional Institute for Race Medicine. Este o lume mare, iar schimburile de experiență sunt ceva obișnuit, permanente și nu neapărat legate de covid.

    Răzvan Lupuhttps://www.sportid.ro
    Dependent de sport de la vârsta de 4 ani. Practicant de înot de performanță până la 20 de ani. Acum, sportiv amator de ocazie (rară). Mereu hotărât că ”iarna asta învăț să schiez”.

    Recente

    JURNAL – Island Peak 6189m și Tenzing & Hillary Everest Marathon – Partea 2

    Ziua 14 Dimineața ne-a găsit cu o ninsoare de iarnă, un cer înnorat, mic dejun târziu și plecare către...

    #POVEȘTIDEOAMENIMARI – VIAȚA DE TRIATLONIST AMATOR ȘI NOMAD

    Ce au în comun viața de triatlonist amator cu cea de nomad? La o primă vedere pare că nimic nu face ca...

    #CUMSĂ te apuci de SwimRun. Nici asta nu e pentru tine.

    Nebunia asta s-a născut în 2002, într-un loc mai mult decât neobișnuit (un bar din Stockholm), când niște prieteni care își vedeau...

    RECOMANDĂRI

    Chiar dacă sezonul la biciclit s-a deschis de ceva timp, dependența de virtual cycling este incurabilă și încă mă încăpățânez să-mi închid temporar abonamentul pe platforma de ciclism virtual.
    Ce a însemnat pentru mine Carpathia Trails 2019? A fost primul meu maraton montan unde m-am înscris folosind același principiu pe care...
    E suficient să răsfoiești internetul, Netflixul sau revistele de modă și îți dai seama că sunt în vogă super-eroii. Și îți vine...

    Abonare la newsletter

    Intră în clubul SportID. Te așteaptă noutăți, oferte și multe surprize.